KADE KAFÉ After School: Mediakunst!

We spraken Lieke van KITE educatie over haarzelf,KITE én wat er te doen is tijdens KADE KAFÉ Afterschool: Mediakunst van 7 februari.

Wie ben jij?
Lieke van den Berge is de helft van het creatieve brein van KITE educatie. Met een achtergrond als multimedia ontwerper begon ik met lesgeven in digitale media. Dit was een geweldige manier waarop ik kinderen en jongeren kon helpen om zichzelf te verbazen over hun eigen creatieve kunnen en ze in aanraking te laten komen met beeldende multimediale toepassingen. Maar met een toekomst vol technologie die niet op zich laat wachten vond ik de toepassingen van de organisaties waar ik voor werkte vaak beperkt. Eigen laagdrempelige methodieken ontwikkelen, kinderen leren over technologie zonder altijd achter een beeldscherm te zitten was de volgende stap. De digitale wereld begrijpelijk maken voor iedereen is nu mijn grootste doel.

Wat doet KITE?
Als KITE educatie bedenken, maken en experimenteren we met kinderen, jongeren en volwassenen.
Soms met een vast eindresultaat, soms weten wij ook niet waar we naartoe gaan. Soms programmeren we, soms solderen we en soms maken we computers van klei en tape.

We willen kinderen leren kritisch om te gaan met de mogelijkheden die zij aangereikt krijgen. In onze lessen wordt technologie dus gecombineerd met maatschappelijke thema’s en (media)kunst. Wij geloven dat hedendaagse kunstenaars een belangrijke rol spelen bij het verbeelden van nieuwe ontwikkelingen. Zij zijn als geen ander in staat je te laten verbazen en de wereld buiten de lijntjes te bekijken.

In oktober 2019 wonnen wij samen met CJV Vlaardingen de WaterWegcultuurprijs. Samen hebben we een plek gecreëerd, het Uitvinderslab, waar er geëxperimenteerd en ontdekt kan worden met technologie en mediakunst voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Denk aan het maken van interactieve kunstwerken en ervaring opdoen met verschillende technieken aan de hand van voorbeelden van inspirerende kunstenaars. Samen de toekomst ontdekken en maken!
De kunstwerken die gemaakt worden tijdens de workshops worden uiteindelijk tentoongesteld bij KADE40.
Juryrapport met meer informatie is hier te lezen.

Wat is de definitie van mediakunsteducatie die jullie hanteren?
Mediakunsteducatie is het leren over en door media als kunstzinnige uiting, zoals recentelijk ontwikkelde technologieën, informatietechnologie, film en fotografie, waarbij kritisch kijken, reflecteren en creatieve vaardigheden een belangrijke rol spelen. Binnen deze definitie kunnen projecten de software-kant omvatten, zoals programmeren, games maken of ontwerpen met een 3D printer. Maar ook de hardware kant waarbij de techniek centraal staat: kinderen die een computer leren maken of technische producten uit elkaar halen en iets nieuws van maken. (Bron: FCP)

Wat is er te doen tijdens het KADE KAFÉ?
Een eenmalig Uitvinderslab voor volwassenen. Tijdens de middag ga je vooral zelf experimenteren, proberen en klooien. Laat je inspireren door werk van hedendaagse kunstenaars en de experimenten gemaakt door kinderen. Doe vervolgens ervaring op met een techniek uit het Uitvinderslab: ontdek welke onwaarschijnlijke materialen er allemaal geleidend zijn, hoe je sensoren kan toepassen of wat je met 3D ontwerpen kan doen. Of je nu iets nuttigs of nutteloos maakt, experiment staat voorop.

KADE KAFÉ Afterschool Mediakunst
Vrijdag 7 februari vanaf 17.00u

“Eenmalig Uitvinderslab voor volwassenen én expositie met werk gemaakt tijdens lessen met De Verderkijkdoos van docent Robbert Roskam”

 

page 1 of 4

Start typing and press Enter to search