Expo “Gaan en Blijven” online bezoeken

Gaan en Blijven expositie KADE40 i.s.m. StichtingKunstwerkt BLIJFt én is vanaf nu ook online te bezoeken!

Naar aanleiding van de aankondiging van de expositie Gaan en Blijven, waarin 14 kunstenaars 

reflecteren op een gedicht van (of toch niet?) Jules Deelder is er een interessante discussie ontstaan.
Over welk hoekie gaat het in dit stuk? Waar komt dit gedicht vandaan én welk gekkenhuis wordt er bedoeld? De expositieperiode wordt verlengd en een van de deelnemende kunstenaars vertelt hoe hij dit gedicht heeft verwerkt tot kunst. En ook voor iedereen die thuis blijft is het mogelijk om de expositie online te bewonderen!

 

Veel verschillende verhalen worden tot op de dag van vandaag getipt aan de redactie en bij KADE40. Zo vertelde meneer Nico de Held afgelopen week dat het gedicht eigenlijk al stamt uit 1700 en dat het een spelletje was waarin kinderen het hoekie omgingen, en het trappie af: maar er uiteindelijk niets te vinden was: gekkenhuis!

Bij KADE40 vinden ze het bijzonder en leuk om deze verschillende reflecties van buurtgenoten te horen, maar gaat het hen vooral ook om de interpretatie van de 14 deelnemende kunstenaars en het werk wat zei uiteindelijk hebben gemaakt voor de tentoonstelling.

Een van de deelnemers, Aldo Hoeben vertelt over zijn werk:  “Een beknopte typografie van de Rijnmond” beeldt een aantal van de woorden van het gedicht van Jules Deelder uit, gebruik makend van de letters van het gedicht. De letters gedragen zich als spreeuwen die als het ware in een zwerm van stad naar stad vliegen. De projectie is een simulatie die altijd anders is. De letters uit het gedicht hebben allemaal een gedrag waarbij ze aan de ene kant dicht bij elkaar willen zijn en aan de andere kant niet tegen elkaar op botsen. Zo vormen de letters een zwerm. Om de paar seconden landt de zwerm. Dat wil zeggen, iedere letter krijgt even een vaste plek op de muur toegewezen, en vliegt daar naartoe, nog steeds rekening houdend met elkaar om botsingen te voorkomen. Een beetje alsof ze allemaal op hun eigen takje in een boom moeten landen. De simulatie zorgt er voor dat de vogels samen steeds een stukje van het gedicht uitbeelden.”

Ook heeft Hoeben een bijzondere bijdrage geleverd aan de tentoonstelling, zo heeft hij een interactieve panorama gemaakt zodat iedereen van de werken én de tentoonstelling in zijn geheel kan genieten, ook als je liever vanuit huis kijkt. Hoeben vertelt hierover het volgende: “Ik ben ooit begonnen met het project Expo Gemist omdat ik bij Stichting KunstWerkt haast maandelijks werkte aan mooie nieuwe exposities. Als een expositie is afgelopen dan moet hij plaats maken voor een nieuwe expositie. De kunstwerken uit de expositie gaan huns weegs, bij een nieuwe eigenaar of terug bij de kunstenaar, maar de expositie houdt op met bestaan. Een expositie is meer dan de optelsom van de werken, en eigenlijk ook een kunstwerk op zich. Met Expo Gemist wilde ik graag de exposities vastleggen. Niet zozeer de kunstwerken op zich, maar juist hoe de kunstwerken en de ruimte zich tot elkaar verhouden en samen een verhaal vertellen.”

Benieuwd naar het werk van Hoeben, of hoe de 13 overige kunstenaars het gedicht hebben verwerkt in hun werk? Goed nieuws! De expositie is nog t/m 8 januari te bewonderen tijdens de openingstijden van KADE40.

En ook voor iedereen die liever thuis vanaf de bank of keukentafel nieuwsgierig is naar de expo is er goed nieuws: Kunstenaar Aldo Hoeben heeft een Google Streetview gemaakt van de tentoonstelling, zodat de tentoonstelling Gaan en Blijven altijd BLIJFT bestaan en toegankelijk is voor iedereen.

Je kan de Streetview online bekijken via: http://kade40.expogemist.nl/2020/gaan-blijven  

Start typing and press Enter to search